Sis consells per no caure en estafes en línia aquest estiu
26/08/2024

Les estafes en línia relacionades amb reserva de vols i hotels són un element típic de l’estiu com ho són també les piscines o els gelats. Cada vegada més, els usuaris estan més conscienciats i, com a conseqüència, els estafadors perfeccionen els seus mètodes i estan innovant contínuament per aconseguir sostreure els diners de les víctimes.
L’estafa més comuna continua sent els correus de pesca o missatges de text amb ofertes temptadores. Moltes vegades semblen un lloc web real i és difícil distingir-los dels autèntics. Tot això, per tal de robar informació per, posteriorment, cometre un frau. «Aquests fraus poden arruïnar les vacances si es fa el pagament i finalment no hi ha reserva d’allotjament o vols, i els usuaris es queden sense els seus diners i probablement sense disponibilitat per fer una nova reserva», destaca Juan José Nombela, director del Màster en Ciberseguretat a UNIE Universitat, que pertany a Planeta Formació i Universitats. Per contrarestar aquest tipus d’estafes, Nombela ens dona sis consells perquè les nostres reserves siguin més segures a internet:
- Sospitaeu de les ofertes que són massa bones per ser veritat. Un viatge que té un preu de mercat de mil euros és impossible que aparegui a un web per menys de la meitat. Per això, sempre és recomanable fiar-nos del nostre sentit comú i no parar atenció a aquestes «ofertes de darrera hora». Tampoc cal sucumbir quan pressionen perquè és la darrera habitació o seient disponible si no estem segurs que el web sigui fiable.
- Cerqueu pàgines web de llocs de confiança des del navegador i guardar-les com a favorits. Aquest consell serà molt útil i evitareu que caiguem en pàgines que poden ser una rèplica, però no l’original.
- Comproveu que la pàgina comença amb https:// en lloc de http://. La “s” final vol dir que el lloc web té un certificat. Encara que els llocs falsos també poden falsificar el certificat, és una cosa que no és gaire comuna.
- Cerqueu ressenyes a Trustpilot, TripAdvisor o Google Maps. Això ens permetrà comprovar si el lloc web és fiable o no quan no disposem de referències.
- Feu servir un sistema de pagament segur a l’hora de fer la reserva. Mètodes com PayPal, la verificació de dos passos o una targeta de prepagament que usem només per a compres a Internet ens poden servir perquè, en el cas que el lloc finalment sigui fraudulent, la pèrdua de diners sigui més limitada. És recomanable evitar les transferències directes a comptes bancaris.
- Tractar de no punxar enllaços de correu. Una estafa que es fa cada vegada més és la de la cancel·lació falsa. Consisteix a enviar un correu fraudulent advertint que hi ha hagut un problema amb la targeta de crèdit i se sol·licita que es torni a fer el pagament, però des d’una pàgina falsa que imita l’autèntica i que està en forma d’enllaç al mateix correu. Per evitar aquesta estafa, és recomanable evitar els enllaços del correu, i entrar sempre des de l’enllaç desat a preferits. També és una bona pràctica trucar directament a l’hotel o a l’aerolínia.