Què és el fingerprinting o empremta digital?
08/06/2022
Cada vegada que naveguem per Internet, igual que passa amb les nostres “empremtes dactilars “, deixem un rastre d’informació única sobre nosaltres. El fingerprinting o l’empremta digital és tota aquella informació que deixem sobre un dispositiu informàtic cada vegada que l’utilitzem.
Les dades obtingudes permeten determinar de manera inequívoca el dispositiu emprat i, d’ aquesta manera, poder arribar a perfilar i conèixer l’ activitat de l’ usuari
El fingersprinting és la tècnica que permet obtenir informació d’ una persona o empresa a través dels sistemes informàtics. Moltes entitats busquen monitoritzar l’activitat dels usuaris, algunes per realitzar un millor màrqueting amb publicitat personalitzada, d’altres per detectar possibles activitats fraudulentes o delictives a Internet. Algunes de les activitats que posen en risc la ciberseguretat i la de la teva organització:
- Ransomware
- Malware
- Atac Botnet
- Estafa d’Inversió
- Estafa de la factura falsa
- Vishing
- Smishing Frau del CEO
Per tant, aquesta empremta digital, com es pot suposar, es crea cada vegada que realitzem qualsevol activitat sobre un dispositiu digital. Aquesta empremta recopila dades sobre cadascun dels accessos o consultes des del dispositiu, el temps que estem visualitzant un contingut o els cliks que realitzem, a la memòria del nostre dispositiu o les aplicacions que tenim instal·lades.
D’aquesta manera, s’uneixen tant la informació que obté la pàgina web en la nostra interacció en ella com la que transmet el navegador al nostre dispositiu.
Quines dades tenen de nosaltres?
Es sabut per tothom, que a través del rastre digital, les empreses fan seva la màxima de “QUAN UN PRODUCTE ES GRATUÏT, EL PRODUCTE ETS TU”, encara que a la majoria dels usuaris no els preocupi el més mínim, ja que això els permet accedir a serveis o aplicacions de forma gratuïta, sense donar importància a les seves dades personals, el que fa, que les empreses que les utilitzen per fins comercial , o directament per vendre-les, guanyin grans quantitats de diners.
A continuació es detallen algunes de les “dades” que tenen les empreses tecnològiques:
Google:


A partir de les dades que recopilen de nosaltres, es pot personalitzar la publicitat dirigida a cada usuari.

Que recopilen?
PÀGINES WEBS QUE VISITES
La companyia emmagatzema informació sobre tot allò que busques a Internet, a més dels llocs on entres o deixes d’entrar, quantes vegades ho fas i en quins dies, i fins i tot el que et dediques a fer cada vegada que visites un lloc web o que ingresses una recerca en el seu propi cercador.
DISPOSITIUS MÒBILS (TAULETES I TELÈFONS)
Els dispositius amb Android són aquells que més informació recaven per a Google. En aquests casos, es queden amb la informació dels contactes que tinguis guardats (tant noms com número de telèfon, adreça, correu, etc.), així com amb les dades de les aplicacions. També recapta informació sobre el teu operador de telefonia, quin mòbil tens, quina marca, les teves dades bancàries per fer servir Google Play, etc.
APLICACIONS I SERVEIS QUE FAS SERVIR
Google no es queden aquí, sinó que recopilen com, quan, quant i amb quina freqüència fas servir les aplicacions, quin tipus de coses descarregues, si es tracta de contingut de pagament o no, etc. També emmagatzemen els permisos que necessiten les aplicacions, llocs o serveis per funcionar, és a dir, els permisos als quals has donat el vistiplau d’aquell programari que té accés al teu compte de Google.
YOUTUBE
La plataforma de vídeos emmagatzema l’historial de tot el contingut que vegis sempre que estigui connectada al teu compte de Google – una cosa necessària per subscriure’t a canals –. Concretament, guarda el títol del vídeo en un enllaç al mateix, l’hora i la data exacta en què l’has visionat.
GOOGLE NOW
Google Now tampoc s´en lliura. Tot el que li has dit alguna vegada a Google Now mitjançant la veu està emmagatzemat en els servidors de la companyia. El motiu? Que els de Mountain View el fan servir per fer models de la teva veu amb els quals millorar la intel·ligència artificial de l’assistent de veu.
UBICACIÓ I RECORREGUT REALITZATS
Si tens un mòbil, ja sigui Android o iOS, en el qual utilitzes Google Maps, la companyia tindrà accés a les teves recerques i a la teva ubicació sempre que utilitzes l’aplicació per consultar coses, marcar rutes, etc. A més, és possible que els teus dispositius (Android) enviïn de forma constant informació d’on et trobes i a on vas a Google, arribant a emmagatzemar recorreguts complets per ordre cronològic de visita (surto de casa, vaig al parc, torno a casa).
ALTRES DADES: DRIVE, NOTES, BLOGS I MÉS
Tot i que les categories anteriors són potser les cridaneres pel que fa a dades emmagatzemades, Google va més enllà i guarda molta més informació, encara que pugui passar més desapercebuda per a alguns.
A més, els correus electrònics que envies i reps, així com la llibreta d’adreces, també seran recollits per la companyia. Els arxius que puja al núvol de Google Drive i les imatges de Google Fotos corren la mateixa sort que tot l’anterior.