Movistar alerta sobre una estafa de vishing que s’està cometent en nom seu
31/03/2025

La companyia ha enviat un correu electrònic als seus clients per advertir-los sobre l’«estafa de la doble trucada» en què es fan passar pels seus agents.
Les ciberestafes no paren de succeir-se, després d’haver augmentat de forma alarmant en els darrers anys. Les seves vies principals són els correus electrònics (pesca – phishing), els SMS (smishing) i les trucades telefòniques (vishing), que poden adreçar-se a qualsevol i comprometre fins i tot el més previngut. Els ciberdelinqüents utilitzen nombroses tècniques per perpetrar-les, moltes de les quals impliquen suplantar la identitat d’empreses reconegudes per despertar confiança entre els usuaris i d’aquesta manera els sigui més fàcil enganyar-los.
Movistar ha estat moltes vegades el ganxo d’aquestes ciberestafes, com va passar amb una campanya de pesca que distribuïa un troià bancari.
Ara, Movistar ha llançat un avís als seus clients per advertir sobre un frau de vishing conegut com l’«estafa de la doble trucada».
Com funciona l’«estafa de la doble trucada» en nom de Movistar
En el seu avís, difós a través d’un correu electrònic, la companyia informa els seus clients de la possibilitat que rebin una trucada des d’un nombre llarg, que sol acabar el 1004 (la línia d’atenció oficial).
«Diuen que són de Movistar i et fan una gran oferta. Si l’acceptes, et guien en una suposada contractació. La realitat: volen entrar a la teva àrea privada i aconseguir la teva contrasenya», subratlla Movistar.
Per aconseguir la contrasenya, els estafadors demanen un codi enviat per SMS, fent creure que és un tràmit habitual de la companyia. Però la veritat és que, si se’ls facilita aquest codi, obtenen accés a tota la informació de les seves víctimes, cosa que els permet fer gestions en nom seu.
Un cop tenen el control del compte, sol·liciten la portabilitat de la línia telefònica sense el consentiment del titular. I, posteriorment, fan una nova trucada per confirmar el suposat canvi o fins i tot extorsionar la víctima, demanant-li un pagament per evitar la pèrdua del seu número o per recuperar el contracte original.
«Si et truquen per telèfon en nom de Movistar des d’un número que no és el 1004, desconfia», recalca l’empresa, que insta a rebutjar aquest tipus de trucades o contactes. «Si has rebut aquesta trucada, fes cas omís dels estafadors. Truca’ns al 1004 i comprova amb els nostres agents que no s’hagi fet la portabilitat del teu contracte.»
Com protegir-se davant d’aquests fraus
Per evitar ser víctima d’aquesta estafa i d’altres de similars, Movistar recomana aplicar els consells de seguretat següents.
- En cas de rebre un SMS o email, no accedir a cap enllaç o arxiu que pugui ser sospitós.
- Si es rep una trucada, no proporcioneu mai contrasenyes ni codis rebuts. En aquesta línia, Movistar remarca que hi ha ocasions en què els seus agents els poden demanar, però només en trucades iniciades pels mateixos clients. «Nosaltres mai et trucarem per demanar-te’ls».
- Verificar el remitent dels emails, SMS i de les trucades. No respondre a sol·licituds de dades personals ni a gestions urgents inesperades.
- No tornar trucades a números desconeguts. Buscar el número a Internet per verificar si és fraudulent.