El 64% de la població deixa la seva empremta digital a la xarxa
19/04/2023

L’empremta digital pot ser usada pels ciberdelinqüents per perjudicar la privacitat i la reputació dels usuaris
L’empremta digital és la petjada que deixem en línia mitjançant les nostres activitats a la xarxa, que van des de la informació que compartim conscientment fins als detalls menys evidents. Cada vegada que fem ús del teclat per escriure, fem una compra en línia, veiem un vídeo o publiquem a les xarxes socials, la nostra empremta digital creix i acumula més dades que poden afectar la nostra privacitat, seguretat i finances.
Actualment, hi ha 5,16 mil milions d’usuaris d’internet a tot el món, la qual cosa equival aproximadament al 64% de la població amb una empremta digital única, independentment del temps que passin en línia, les aplicacions que descarreguin i les plataformes de xarxes socials que facin servir.
Amb l’arribada de les xarxes socials aquesta empremta digital no ha fet sinó incrementar-se. L’últim informe global sobre el comportament a les xarxes socials, “Digital 2023 Global Overview Report”, mostra que l’ús de les xarxes socials va créixer un 3% el 2022, amb 4,76 mil milions d’usuaris actius (el 60% del total de la població global), que ara passen més de dues hores i mitja al dia navegant en aquestes plataformes.
Segons els investigadors, un adult comparteix de mitjana voluntàriament 276 publicacions a Instagram, 170 a Facebook i 141 tuits de mitjana cada any, la qual cosa equival a una empremta digital activa que conté 9,828 d’imatges, 10,811 publicacions a les xarxes socials i 126 adreces de correu electrònic durant tota la seva vida.
Tenint aquestes dades en compte no podem oblidar que els ciberdelinqüents també tenen com a objectiu les empremtes digitals que deixem a internet. L’excés d’informació que compartim pot ser utilitzada pels atacants per tal d’obtenir beneficis. L’empremta digital en mans de ciberdelinqüents pot suposar:
- Pèrdua de privacitat: Cada vegada que es comparteix informació en línia, es corre el risc que aquesta informació sigui recopilada i utilitzada per tercers per diversos fins, incloent-hi publicitat personalitzada, frau i suplantació d’identitat.
- Robatori d’identitat: Si un delinqüent aconsegueix accés a la informació personal d’algú, com el seu nom, adreça i número de seguretat social, pot fer ús d’aquesta informació per cometre fraus i prendre-li la identitat a aquesta persona.
- Ciberassetjament: Els usuaris poden ser objecte d’assetjament en línia. Els atacants poden emprar eines com ara la fustigació o la intimidació a través de les xarxes socials.
- Mala reputació en línia: Les publicacions a les xarxes socials poden ser vistes per qualsevol persona, cosa que significa que una publicació inapropiada o compromesa pot comportar perjudicis a la reputació d’una persona.
- Pèrdues econòmiques. Si la informació de targetes bancàries de l’usuari es veu compromesa, pot ser feta servir per tercers per cometre frau i estafes en línia.